Vastigheid
Als je kleuter voor het eerst naar de bso komt, kan hij deze nieuwe situatie nog niet overzien. Na een intensieve dag op school met allerlei nieuwe regels en gezichten, is er op de bso weer een nieuwe situatie. Kleuters zoeken soms letterlijk naar houvast, iets vertrouwds. Het meenemen van een knuffel of bekend speelgoed kan dan fijn zijn. Ook een vast ritme, vaste pedagogisch medewerkers en hulp om de weg te vinden in het gebouw, helpen hierbij. Dat alles maakt de middag voor je kind voorspelbaar.
Oudere kinderen kunnen nieuwe situaties sneller en beter overzien. Maar ook voor hen geldt dat uitleg over gewoontes, regels en waar alles staat, zorgt voor houvast.
Even voorstellen
Komt je kind voor het eerst naar de bso, dan stellen we hem voor aan de groep. De andere kinderen stellen zichzelf ook voor. Als je kind speciale zorg en aandacht nodig heeft, bespreken we vooraf met jou (en, afhankelijk van de leeftijd, met je kind zelf) wat en hoe we dat delen met de andere kinderen en hun ouders.
Maatje
Om je kind zich snel op zijn gemak te laten voelen, voeren we gesprekken over thuis, over school, over de activiteiten en over gebeurtenissen in de groep. We vertellen over ons vaste dagritme, zodat je kind weet wat er allemaal gaat gebeuren. Soms helpt een ander kind daarbij. Als maatje, dat het reilen en zeilen op de groep al goed kent. Ook door de steeds terugkerende rituelen rond het vaste middagritme, voelen kinderen zich vaak al snel thuis.
Wij stimuleren je kind om relaties en vriendschappen aan te gaan met de andere kinderen in de groep, door hem te begeleiden bij het meespelen in een klein groepje. De kinderen die al langer naar de bso komen, stimuleren we om met nieuwe kinderen te spelen en ze te helpen.
Nieuw schooljaar
Bij de start van elk nieuw schooljaar besteden we ook aandacht aan het weer wennen op de bso. De kinderen zitten in een andere klas op school, hebben wellicht een andere meester of juf. Op de bso zijn er ook veranderingen: misschien een andere leeftijdsgroep, nieuwe kinderen of kinderen die verhuisd zijn. Dus gaan we opnieuw kennismaken met elkaar, met de groep en met de binnen- en buitenruimte.
Wennen bij overgang naar een andere groep
Op locaties met horizontale groepen (met kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd) in plaats van verticale groepen (kinderen van verschillende leeftijden), stappen de kinderen op een gegeven moment over naar een andere leeftijdsgroep. Ook dan nemen we de tijd om ze te laten wennen, bijvoorbeeld door van tevoren al af en toe even langs te gaan bij de nieuwe groep.
Er verandert voor de kinderen immers best veel: een andere ruimte, andere kinderen, nieuw speelgoed en andere pedagogisch medewerkers. Was je als kind eerst de oudste op de groep tot 6 jaar, nu ben je ineens weer de jongste. We nemen bij deze overgang dan ook de tijd om met het kind en de ouders te praten over de veranderingen en bijbehorende emoties.
Check, check … intakegesprek!
Misschien vind je het fijn om het intakegesprek vast voor te bereiden? Op deze checklist vind je onderwerpen waar we het over kunnen hebben:
- Openingstijden
- Hoe het ophalen van school gaat en hoe je kind ons herkent
- Of er voorschoolse opvang is
- Vaste gezichten
- De ontwikkeling van je kind
- Ons pedagogisch beleid
- Eten en drinken
- Allergieën en dieetwensen
- Medische bijzonderheden en ziekte
- Gewoontes en rituelen
- Thuis- en gezinssituatie
- Schoolsituatie
- Gegevens en de ouder-app
- Oudercommissie en klachtenprocedure
- Invullen kindgegevensformulier
Vragen? Schrijf ze vast op en neem ze mee naar het gesprek.
Vind een bso
Ben je nieuwsgierig geworden? We laten je graag zien hoe wij jouw kind helpen ontwikkelen en plezier laten maken met vrienden. Vind een Partou bij jou in de buurt en kom kennismaken!