“Een 2-jarige ontdekt zijn eigen ik”, vertelt Ardi. “Zijn eigen wil en eigen gevoelens. Het is een hartstikke leuke leeftijd, maar we zeggen niet voor niks: ik ben 2 en ik zeg ‘nee’. Het kan een pittige tijd zijn, voor zowel het kind zelf als de ouders.”
Bij peuters gaat het niet meer alleen om het voorzien in de basisbehoeften, maar om veel meer. Peuters oefenen hun zelfstandigheid en willen dan ook alles ‘zelluf doen’. “Ze moeten vertrouwen krijgen in zichzelf en de mensen om hen heen”, aldus Ardi. “In die zogeheten peuterpuberteit kan er dan frustratie zijn als iets even niet lukt.”
Regels, afspraken en emoties
Bij zelf beslissingen nemen, horen natuurlijk ook regels en afspraken. Die kunnen peuters soms bewust negeren, om te kijken wat er dan gebeurt. “Dat is best spannend”, zegt Ardi. “Dan gaat het van: ‘Ik weet dat ik niet aan de afstandsbediening mag komen, maar wat gebeurt er als ik het toch doe? Papa reageert zo, mama doet het zo… Oh, opa reageert anders, even opnieuw proberen.’”
Datzelfde geldt voor het ontdekken van emoties. Peuters kunnen vaak nog niet oorzaak en gevolg inschatten. “Het moeilijke is dat iedereen op een andere manier uiting aan emoties geeft. Een voorbeeld: ‘Als ik kindje 1 aan de haren trek, gaat ie huilen. Als ik dat bij kindje 2 doe, krijg ik een duw terug. Kindje 3 doet helemaal niks.’”
Daarnaast willen peuters zichzelf graag aan- en uitkleden, zelf eten met een vork en lepel, krijgen ze interesse in de wc of het potje, kunnen ze steeds langere zinnen formuleren, verfijnen ze hun motoriek en komt hun fantasie tot leven (wat angsten met zich mee kan brengen). Op het kinderdagverblijf gaan we je kind bij dit alles helpen.
Wat er verandert op de opvang
Op locaties met horizontale groepen (met kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd) in plaats van verticale groepen (kinderen van 0 tot 4 jaar), stappen kinderen op een gegeven moment over naar een andere leeftijdsgroep. “Vaak zie je dat ze uitgespeeld zijn op de babygroep. Ze zijn op zoek naar meer”, vertelt Ardi.
Er verandert dan voor de peuters best veel: een andere ruimte, andere kinderen, nieuw speelgoed en andere pedagogische medewerkers. Was je kind eerst de oudste op de babygroep, nu is hij weer de jongste. “Het is een hele mooie oefenrijke situatie, want ze zien weer ontzettend veel nieuwe spelideeën die ze allemaal willen kopiëren. Reken maar dat ze moe zijn aan het einde van de dag, want dit geeft een enorme boost aan de ontwikkeling.”
We nemen bij deze overgang de tijd om met je kind en jou te praten over de veranderingen en bijbehorende emoties. “Van tevoren mogen ze al een paar keer bij de peutergroep gaan spelen. Om te ontdekken waar alles staat, wat er allemaal gebeurt, wat de groepsindeling is en wie de nieuwe pedagogisch medewerkers zijn. Dat gebeurt geleidelijk”, aldus Ardi.
Dagritme van de groep
Op de babygroep wordt dagelijks het dagritme genoteerd van eet- en slaaptijden. Dat is in een peutergroep niet meer zo. Kinderen hebben niet meer hun eigen dagritme, maar gaan mee in het ritme van de groep: met z’n allen fruit eten, een boterham eten, slapen en met z’n allen buitenspelen. Als ouders zul je dan ook minder vaak een dagverslag in de ouder-app krijgen. Meestal krijg je dan één of twee keer per week een samenvatting met tekst en foto’s. En mocht je vragen hebben of behoefte hebben aan een tussentijdse update? Dan kun je dit natuurlijk altijd overleggen met de pedagogisch medewerkers.