Het start met veiligheid
Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar vriendschapsontwikkeling bij baby’s. Een van de belangrijkste voorwaarden om een vriendschap te kunnen aangaan, is dat je jezelf emotioneel veilig voelt. Dit geldt ook voor baby’s. Wanneer een baby zich in een stabiele omgeving bevindt waarin liefde voelbaar is, voelt hij zich emotioneel veilig. Dit is een voorwaarde om op latere leeftijd gezonde relaties aan te kunnen gaan. Een ouder die er voor je is, een vertrouwde pedagogisch medewerker op het kinderdagverblijf, een bekende omgeving waar je veel tijd doorbrengt en het regelmatig zien van leeftijdsgenoten zijn daarom een goede start voor je baby om zich emotioneel veilig te voelen.
Laat vriendschap beginnen
Kinderen vanaf 6 maanden kunnen, als ze zich emotioneel veilig voelen, al vriendschappen sluiten. Vanaf 6 maanden ontwikkelt je kind dan al voorkeuren voor bepaalde leeftijdsgenootjes en kan je zoon of dochter een ander kindje op de opvang al missen als die er niet is. Hiervoor, tussen de 3 en 6 maanden, herkennen en onderscheiden baby’s hun leeftijdsgenootjes al wel.
Contact maken
Baby’s zijn van nature erg nieuwsgierig in anderen. In het begin maken baby’s oogcontact, gaan ze doelbewust naar mensen lachen en geluidjes produceren als iemand tegen hen praat. Ook het contact met andere baby’s is er. Ze lachen naar elkaar, raken elkaar aan, tasten dit af en gaan met hetzelfde speelgoed spelen. Het eerste imiteren ontstaat: Een kind draait een rondje, een ander kind volgt dit, lacht erom en doet hem na. Het eerste kindje moet daar weer om lachen. Dit herhaalt zich nog een aantal keer. Kinderen kopiëren elkaar, trekken zich aan andere kinderen op, helpen elkaar, leren van elkaar, spiegelen elkaar totdat het eerste samenwerken begint. En met deze sociale vaardigheden helpen we bij Partou de kinderen graag mee.
Met een beetje hulp van ons
Al vanaf dag één dat je baby bij ons op de kinderopvang komt totdat hij met vier jaar bij ons weggaat, hebben wij aandacht voor het stimuleren van zijn sociale vaardigheden. Benieuwd hoe we dat doen?
- We leggen baby’s samen in een box of op een mat in plaats van dat we ze allebei apart leggen.
- We maken kinderen bewust van elkaar emoties: “Zie jij ook dat Thomas verdrietig is? Zullen we hem samen troosten”?
- We benoemen de emoties van je kind. Zo kan hij beter inschatten of een ander kindje iets wel of niet leuk vindt. En kan hijzelf – op latere leeftijd - vertellen waarom hij verdrietig, blij of boos is.
- We betrekken je kind bij de andere kinderen door ze samen te laten spelen.
- We geven je kind de ruimte om dingen te mogen aanraken en ontdekken, zodat ze vertrouwd raken met hun omgeving.
- We geven je kind veel liefde. Deze liefdevolle omgeving is voor kinderen een belangrijke voorwaarde om zich sociaal te kunnen ontwikkelen. Dit zorgt voor emotionele veiligheid.
- We hebben de groepsruimtes zo ingericht, dat er plekjes zijn waar kinderen goed kunnen ‘samen zijn’ en waar zonder te veel prikkels samen kunnen spelen.
- We doen veelal activiteiten die het contact onderling stimuleren. Bijvoorbeeld een bal overrollen, elkaars namen oefenen tijdens het fruit snijden aan tafel, voorlezen met een klein groepje kinderen en samen muziek maken. Zingen is erg waardevol. Het verbindt en brengt plezier onderling.
- We leren je kind ook nieuwsgierig te zijn naar de ander en elkaars gewoontes en afkomst te leren kennen en waarderen.
Feestelijk vriendschapsjaar
Vriendschap vinden we belangrijk bij Partou. Wij vinden dat iedereen vrienden verdient, jong en oud. Elk jaar organiseren we ook een speciale Vriendjesweek. En in 2020 vieren we ons 5-jarig lustrum daarvan. Dit doen we met allerlei leuke activiteiten. Wil je weten wat we tot nu toe gepland hebben? Check onze website op partou.nl/lustrum