‘Sam is ons eerste en enige kind en in de familie is hij een nakomertje – hij heeft geen neven en nichten van zijn leeftijd. Toen ik na mijn verlof weer ging werken, vonden we het kinderdagverblijf daarom een fijne plek voor Sam om zijn sociale vaardigheden te oefenen en vriendjes te maken.
Delen en wachten
Thuis hoeft Sam nooit echt te wachten, te delen of naar andere kinderen te luisteren. Hij krijgt altijd van ons te horen wat wel en niet mag. We vinden het juist belangrijk dat hij dat ook van anderen hoort. En dat hij leert om dingen in groepsverband te doen. Ook met oog op de basisschool. Het is fijn dat hij dan op het kinderdagverblijf al heeft geoefend met bepaalde sociale vaardigheden.
Vriendjes maken
Sam heeft nu ook de leeftijd dat hij echt vriendjes maakt. Dat is ook de reden dat hij, ondanks dat we naar een andere stad zijn verhuisd, op dit kinderdagverblijf is gebleven. Hij heeft het er zo naar zijn zin en speelt het liefst de hele dag met Simon, zijn beste vriendje, al sinds de babygroep. En ook over de andere kinderen praat hij thuis veel. Als iemand er een dag niet is, dat wordt hij of zij direct gemist.
Partou Vriendjesweek
Bij Partou zien we elke dag vriendschappen ontstaan. Twee baby’s die naar elkaar lachen op de mat, peuters die elkaar helpen hun jas aan te trekken en kinderen die samenwerken bij een activiteit. Vriendschap is daarom ook een belangrijk thema binnen Partou. Er is zelfs elk jaar een Vriendjesweek. Een fijne week waarin bij alle locaties vriendschap wordt gevierd met verschillende activiteiten. Kinderen maken bijvoorbeeld vriendschapsarmbandjes voor elkaar, gaan samen op de foto, zingen vriendschapsliedjes of sturen elkaar een kaart. Vriendjesweek laat je kind beseffen wat echt belangrijk is in het leven.
Net als thuis
Ook is Sam dol op leidsters Stephanie en Natascha. Zij kennen hem al vanaf zijn babytijd. Dat vertrouwde willen we hem niet ook niet ontnemen – daarvoor rijden we graag een paar kilometer extra. En wat ook fijn is: er is altijd goed overleg met Stephanie en Natascha. Nu bijvoorbeeld over het zindelijk worden. We spreken dan af om het thuis en op het kinderdagverblijf op dezelfde manier aan te pakken. En dat werkt. Ook destijds met de slaapjes, toen we dezelfde rituelen deden als hij naar bed ging.
Van één naar twee
Sam ging ook een periode maar één dag naar de opvang. Mijn ouders pasten toen ook een dag op. Stephanie adviseerde ons om toch weer voor twee dagen te gaan; voor de continuïteit. Daar zijn we in meegegaan. We zien het kinderdagverblijf ook echt als een investering voor Sams ontwikkeling. En het is natuurlijk heel fijn dat hij er met zo veel plezier naartoe gaat. We gaan altijd met een goed gevoel naar ons werk.’
'Sociale vaardigheden stimuleren we al op de babygroep'
Stephanie is pedagogisch medewerker bij Partou Lokomotief in Delft. Op de verticale groep, waarin kinderen van 0-4 jaar zitten, worden de sociale vaardigheden al heel vroeg gestimuleerd. ‘Bij de baby’s beginnen we hier al mee. Baby’s spelen nog niet samen, maar zijn wel geïnteresseerd in elkaar. Ze grijpen bijvoorbeeld naar elkaars handje. Dat contact stimuleren we positief, bijvoorbeeld door kinderen naast elkaar te leggen. Ook benoemen we gevoelens en emoties, zodat ze die bij elkaar gaan herkennen. Sam gaf laatst bijvoorbeeld zijn lievelingsknuffel Kees aan een kindje dat verdrietig was. Om hem te troosten. Dit soort ervaringen helpen allemaal bij de sociaal-emotionele ontwikkeling. En daar heb je je hele leven voordeel van. Tijdens de Vriendjesweken besteden we altijd extra aandacht aan vriendschap. Met leuke spelletjes en veel samenwerken.’
Samen met Ouders van Nu
Ouders van Nu filtert iedere dag speciaal voor (aanstaande) vaders en moeders het nieuws uit binnen- en buitenland op interessante berichten. Zij focussen op nieuwtjes waar aanstaande ouders beter, blijer of wijzer van worden. Dit artikel is geschreven in samenwerking met Ouders van Nu.