“Voorlezen draagt enorm bij aan de spraakontwikkeling van kinderen en het vergroten van hun woordenschat”, vertelt Léontine Reijerse van het bevlogen activiteitenteam van Partou. Met haar collega’s heeft ze een veelzijdig activiteitenprogramma opgesteld rondom de Nationale Voorleesdagen die op 24 januari van start gaan. “Samen een boek lezen prikkelt ook de fantasie en zorgt voor een rustpunt in de dag, wat vooral na een activiteit een fijn moment is. Dan kunnen kinderen weer even opladen.”
Plezier en ontwikkeling
Bij Partou staan de ontwikkeling van het kind en plezier hebben centraal. Voorlezen sluit daar goed bij aan: het is leuk én draagt bij aan de cognitieve ontwikkeling. “Het is onwijs belangrijk om elke dag voor te lezen op de kinderdagverblijven en peuteropvang. Dat is vaste prik op elke locatie. Voor de oudere kinderen op de bso bieden we de mogelijkheid om zelf lekker een boek te lezen, of ze gaan voorlezen aan de kleintjes op het kdv. Dat is echt heel leuk”, aldus Léontine.
Nationale Voorleesdagen met hondje Muk
De jaarlijkse Nationale Voorleesdagen hebben als doel om voorlezen te stimuleren aan kinderen van 0-6 jaar die zelf nog niet kunnen lezen of het lezen net hebben geleerd. Meestal staat het Prentenboek van het Jaar centraal, maar bij Partou kiezen we voor een ander boekje uit de top 10 van 2022. Léontine: “Wij lezen voor uit het boekje Muk, dat geschikter is voor de kleinere kinderen. Het is geschreven door Mark Haayema, met wie wij ons eigen Gouden Boekje hebben gemaakt en die ons Vriendjesweek-gedicht schreef.”
“We hebben zelf een programma gemaakt dat volledig in het teken staat van dit schattige gestipte hondje dat op zoek gaat naar nog meer stippen. We lezen interactief voor en gaan in gesprek over het boekje, want daar gaat het natuurlijk eigenlijk allemaal om. Daarnaast spelen we onder meer een bordspelletje van Muk en hebben we een liedje over hem bedacht, op de melodie van Berend Botje. Er is een memoryspel waarvoor we de afbeeldingen uit Muk hebben gebruikt en de kinderen maken Muk-vlaggetjes om de locatie mee te versieren. Verder gaan we nog pootafdrukken maken en volgen met een parcours. Het worden twee hele leuke weken!”
Voorleestips
Léontine heeft nog wel wat tips om het voorlezen nog leuker te maken: “Je kunt stemmetjes en je mimiek gebruiken om emoties over te brengen. Kinderen reageren daar vaak op. Dat maakt het voorlezen wat interactiever. Vertel ook rustig, zodat ze je goed kunnen volgen en vragen kunnen stellen tussendoor. Moeilijke woorden kun je uitleggen en bespreek ook de tekeningen in het boek: wat zie je? Stel vragen aan de kinderen, dat zet ze aan het denken. Creëer ook een gezellig, knus plekje om voor te lezen.”
Diepere boodschap
Het mooie aan kinderboeken is dat er vaak een diepere boodschap in zit, die je als volwassene ook aan het denken zet. Dat maakt voorlezen extra leuk. “De bijbehorende tekeningen met kleine details maken ook echt een prentenboek”, vindt Léontine. “Dat je naar een illustratie kijkt en elke keer net weer iets anders ziet, dat het verhaal daarmee tot leven komt. Een mooi voorbeeld daarvan is het Prentenboek van het Jaar van twee jaar geleden, Een huis voor Harry. En natuurlijk mogen klassiekers als nijntje, Jip & Janneke en Raad eens hoeveel ik van je hou ook niet ontbreken in de boekenkast!”
Van 24 januari t/m 4 februari besteden we op onze kinderdagverblijven en peuteropvang extra aandacht aan de Nationale Voorleesdagen.