Kinderen 0-2: geen mediagebruik
Bij kinderen tussen 0 en 2 jaar zetten wij bewust geen media in. Het brein van deze jonge kinderen ontwikkelt zich voornamelijk door de ‘echte’ wereld te ervaren. Denk aan het aanraken, voelen en proeven van de dingen om hen heen, maar ook het leren van de taal, intonatie, taalritme en non-verbale communicatie. Alle kleurige, flitsende en technische hoogstandjes zorgen bij een baby voor afleiding en verstoort een goede interactie met jou of ons. En die interactie is belangrijk om te groeien en de wereld te ontdekken.
Kinderen 2-4 jaar: beperkt mediagebruik
Vanaf de geboorte kijkt je kind veel meer naar de mensen om hem heen. Naarmate hij groter wordt, gaat hij het gedrag van volwassenen steeds meer nadoen. Zo zien wij kinderen op een blokje hout swipen en er tegen brabbelen net als papa en mama doen. Bij kinderen boven de 2 jaar laten we je kind beperkt kennismaken met media. We doen dit altijd samen. Op de peutergroepen lezen we bijvoorbeeld een digitaal prentenboek voor, kijken een kort filmpje dansen we lekker op muziek. En als we een activiteit doen of kinderen vragen stellen, zoeken we ook weleens afbeeldingen op het internet op die bij het onderwerp aansluiten. Net als voorlezen is mediagebruik bij ons een interactief proces.
Kinderen 4-12 jaar: bewust mediagebruik
Op de bso zetten we media-activiteiten vooral in als kinderen zich met een spel willen ontspannen na schooltijd, iets willen opzoeken of een gerichte activiteit willen doen. Zo kijken kinderen tijdens vakanties weleens een film of spelen ze met elkaar een bewegingsspel op de computer. Sommigen kinderen hebben al vrij jong interesse in het maken van filmpjes, vloggen en programmeren. Waar mogelijk ondersteunen we dit middels het aanbieden van een computer waar de kinderen dan een bepaalde tijd op mogen of via ons activiteitenaanbod. Zo bieden we onder meer een workshop programmeren en videoclip maken aan. En de 8+ kinderen krijgen de mogelijkheid om samen met filmcoaches van het UNICEF Kinderrechten Filmfestival een filmpje te maken.
Doe mee en maak het bespreekbaar
We praten ook veel met de kinderen over het gebruik van media en leggen uit waarom we bepaalde keuzes hierin maken. Zo maken we afspraken bij het gebruik van een computer over welke websites ze mogen bezoeken en krijgen de kinderen ‘beeldschermtijd’, zodat ze niet te lang achter de pc zitten. We spelen ook computerspelletjes mee en beleven zo samen plezier. Het meespelen helpt weer om te praten met de kinderen over sociale media. Mediaopvoeding vraagt om een actieve houding: meekijken, praten en uitleg geven, samen afspraken maken, weten wat een kind met media doet en ingrijpen op het moment dat er iets mis gaat. We laten je kind ook nadenken over cyberpesten, de gevolgen van het plaatsen van foto’s op social en we laten zien wat nu echt nieuws is en wat niet. Dit stimuleert het eigen oordeel van kinderen en uiteindelijk laten we de kinderen hierin steeds meer los.
Gebruik eigen telefoon of tablet
Kinderen vanaf 8 jaar willen op de bso steeds vaker gebruikmaken van hun eigen telefoon of tablet om te appen, facebooken, instagrammen of filmpjes te kijken op YouTube. Tijdens de bso-tijd bergen we alle eigen apparatuur op. Ook onze eigen mobieltjes gebruiken we niet tijdens de opvang. Wanneer er een uitzondering nodig is (kinderen moeten direct bereikbaar zijn), maken we samen met kinderen en ouders afspraken over het gebruik hiervan of we zoeken naar alternatieven.
Vind jouw Partou
Ben je nieuwsgierig geworden? Ontdek met welke scholen we samenwerken en vind een buitenschoolse opvang bij jou in de buurt. We heten je graag welkom voor een rondleiding!