Wat zijn de vier pedagogische basisdoelen?
Marianne Riksen Walraven toonde aan dat er een verband is tussen de ontwikkeling van kinderen en de manier waarop volwassenen met kinderen omgaan. Ze ontwikkelde vier pedagogische basisdoelen die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van kinderen.
1. Bieden van een veilige basis (emotionele veiligheid)
We zijn een veilige haven, waarin kinderen zich gezien en gehoord voelen. Bij ons mogen ze helemaal zichzelf zijn. Zo voelen ze zich vrij om hun emoties te delen en bouwen we een band op. Ze leren vertrouwen in zichzelf te hebben, in de ander en de wereld om zich heen.
2. Bevorderen van persoonlijke kwaliteiten
Bij ons mag elk kind zijn eigen krachten en talenten ontdekken en ontwikkelen. We moedigen ze aan en stimuleren hun zelfstandigheid. Allemaal op hun eigen tempo. We leren ze emoties uiten en reguleren, motorische vaardigheden, cognitieve vaardigheden, creatieve vaardigheden, taal-en rekenvaardigheden en zelfstandigheid.
3. Bevorderen van sociale kwaliteiten
Met vrienden om je heen ben je gelukkiger. We leren kinderen om respectvol met elkaar om te gaan, samen te spelen en op een fijne manier met elkaar te communiceren. We leren ze sociale vaardigheden, vrienden maken, hulp vragen, bijdragen aan een groep en democratisch burgerschap (kinderparticipatie).
4. Normen en waarden overbrengen
We leren kinderen om eerlijk, vriendelijk en behulpzaam te zijn. We geven zelf het goede voorbeeld en begeleiden ze bewust in hun interacties met anderen. Daarbij zijn hygiëne, omgangsvormen, gezonde gewoontes, respect voor verschillende mensen (diversiteit en inclusie), voor elkaar zorgen, zorgzaam met materiaal en omgeving omgaan en klimaatbewust zijn belangrijk.
Zo doen wij dat
De pedagogische basisdoelen vormen de basis voor onze bouwstenen én ons vakmanschap. Hoe dit er in de praktijk uitziet, lees je in onze Partou Pedagogiek.