De gemiddelde leeftijd waarop kinderen leren fietsen stijgt. Dat is jammer, want fietsen is heel goed voor kinderen én het is ook gewoon hartstikke leuk! De gemeente Almere nam daarom het initiatief om kinderen van 2 tot 4 jaar met een indicatie voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE) zo vroeg mogelijk de eerste fietsvaardigheden bij te brengen en zo veel mogelijk zelfstandig te leren fietsen.
Early Bike Adopters
Drie peuteropvanglocaties van Partou in Almere deden mee aan de pilot Early Bike Adopters. Het doel was, naast de kinderen te leren fietsen, om met het enthousiasme van de kinderen de ouders ook te betrekken bij de pilot. De ouders werd gevraagd wat hun belemmeringen zijn als het gaat om (leren) fietsen, zodat deze drempels bij ze kunnen worden weggenomen. Natuurlijk draaide het ook om de kinderen te laten ervaren hoe leuk én gezond bewegen is. Als de pilot een succes zou zijn, zou er een plan worden gemaakt met conclusies en aanbevelingen voor de hele gemeente Almere.
Spelenderwijs leren fietsen
Voor de pilot Early Bike Adopters kregen de kinderen op de opvang negen weken lang de beschikking over loopfietsen en lichtgewicht fietsen met trappers. Tijdens de buitenspeelmomenten mochten de kinderen vrij fietsen en werden ze daarin begeleid door hun pedagogisch medewerkers. Door middel van een compleet leerpakket met communicatiemateriaal, een handleiding, lesmateriaal en een tas met attributen voor fietsoefeningen konden zij met de kinderen aan de slag om het fietsen onder de knie te krijgen.
Enquête onder ouders
De ouders werd via een enquête gevraagd of ze thuis een fiets (of meerdere) hebben en hoe vaak ze die ook daadwerkelijk gebruiken. Ook werden ze geïnterviewd over hun fietsgedrag: waarom fiets je wel of niet regelmatig?
Resultaten van de pilot
In totaal deden 99 kinderen mee aan de pilot. Bij aanvang konden 2 kinderen al fietsen en beheersten 4 kinderen de loopfiets zo goed, dat ze klaar waren om te starten op een fiets met trappers.
Na afloop van de pilot konden 15 kinderen zelfstandig fietsen en waren 38 kinderen klaar voor een fiets met trappers. Een enorme progressie dus! De kinderen hadden daarbij een héleboel plezier met een gemiddelde plezierscore van 4,2 van 5. Ook de pedagogisch medewerkers vonden het leuk om met de (loop)fietsen in de weer te zijn.
Uit de pilot bleek ook dat wanneer ouders vaak fietsen, hun kinderen bij de start al betere fietsvaardigheden hadden dan wanneer de ouders weinig fietsen. Het is dus belangrijk om ook ouders te stimuleren vaker de fiets te pakken en eventuele drempels die zij hebben (‘ik vind het eng’, ‘het is slecht weer’, ‘ik ga liever lopend’) weg te nemen.
Hoe nu verder?
Omdat de pilot een succes was, bevelen de initiatiefnemers het aan om een soortgelijk programma op te zetten voor álle kinderen op de kinderdagverblijven en peuteropvang in Almere. Ook zou het een goed idee zijn om dit door te trekken naar groep 1 en 2 van de basisschool, vooral voor de kinderen die niet op een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal hebben gezeten en daar dus niet hebben leren fietsen.
De komende jaren willen ze gezinnen blijven volgen, de pilots uitbreiden en laten zien wat de investering en vooral ook de impact is op families en verzorgenden als zij (vaker) de fiets kunnen pakken. Hoe draagt dat bij aan een gezond en gelukkig leven, en aan een gezondere stad met een sterke sociale structuur? Iets waar wij met Partou graag aan blijven meewerken!