Populair bij iedereen?!
De kinderen zijn niet de enige TikTok-fans. Het social mediaplatform heeft naar schatting vier miljoen gebruikers. Alleen in Nederland! Het concept is eenvoudig: korte video’s maken en delen met vrienden, familie of de hele wereld. Alleen video’s bekijken kan ook. Het is entertainment, 24/7 beschikbaar en lang niet alleen populair bij kinderen en tieners. Zo gebruiken ook bedrijven als Coca Cola, Nike en Google het. Zal Partou het volgende bedrijf zijn?
Niet makkelijk over te halen
Als het aan de kinderen ligt, zeker. Maar Mohamed, brandmanager bij Partou is wat kritischer. “Ik wilde eerst weten of de kinderen op de hoogte zijn van hoe het werkt en met name de privacy. Dus we hebben gebeld. Ze bleken goed op de hoogte te zijn van de regels, maar ik ben niet makkelijk over te halen. Haha. Dus spraken we af dat ik langs zou komen.”
Op bezoek!
TikTok’s waren ingestudeerd, de outfits zagen er netjes uit en chocoladekoekjes stonden op tafel. De pedagogisch medewerker: “Alleen vandaag krijgen ze dit hoor. We hebben niet elke dag bezoek en mensen te overtuigen.” Want Mohamed kwam niet alleen. Hij bracht zijn collega Cherrelle, contentmarketeer, mee. “Ik ben benieuwd wat ze voor ons gaan presenteren. Ik hoorde dat ze eigenlijk zelfs cakejes wilden bakken.”
Na een tour door de buitenschoolse opvang, wat eten en te drinken én een voorstelrondje kon het gesprek beginnen. Want waarom willen ze eigenlijk TikTok? Wat gaan de kinderen op dit platform delen? En weten ze wel dat je eigenlijk 13 jaar moet zijn? De kinderen: “We vinden het leuk om filmpjes te maken van trends, dansjes en dingen die we van Lego hebben gemaakt. Dat willen we graag delen. En ja, we weten dat je 13 jaar moet zijn. Maar dan kan iemand anders toch ons account aanmaken?”
Overtuigend genoeg?
De kinderen van Kwakersgat hebben er goed over nagedacht. Een van de kinderen: “Ik weet dat je je account op privé moet zetten. Anders kan iedereen alles zien. En dat niet alle kinderen in beeld mogen. Alleen als hun ouders toestemming hebben gegeven.” Maar Mohamed en Cherrelle zijn kritisch. “Weten jullie ook dat alles wat je deelt ergens bewaard wordt? En dat vrienden het kunnen aangeven als je onder de 13 jaar bent, waardoor TikTok dan je account verwijdert?” “Ja, dat was bij mij gebeurd. Ik dacht dat TikTok dat had ontdekt.”
TikTok kent toch ook geheimen voor de bso-kinderen. Dus zetten ze het volgende in de strijd: de ingestudeerde TikTok. Mohamed: “Heel leuk gedaan! Creatief zijn jullie zeker. Maar waarvoor willen jullie TikTok dan het liefst?” “Eigenlijk willen we vooral video’s maken en deze delen.”, aldus de bso-kinderen. Mohamed: “Zullen we dan wat afspreken? Dat jullie deze video’s maken en met ons delen? TikTok hebben jullie toch helemaal niet nodig?” (Bijna) allemaal tegelijk: “Ja, dat vinden we wel goed.”