Veiligheid en geborgenheid
In de vakantie breng en haal je als ouder je kind. Veiligheid en geborgenheid vinden we belangrijk. Dus proberen we bij het brengen elk kind en elke ouder aandacht te geven. “Zullen we zo even zitten? Ik hoor graag hoe je weekend was.” Ook delen we vooraf met jou praktische afspraken, zoals het wel of niet uittrekken van de schoenen, hoe we de overdracht doen en waar je informatie kunt vinden (mondeling, schriftelijk, op een informatiebord).
Plezier, afwisseling en rust? Check!
Elke dag zorgen we voor afwisseling: vrij spel, activiteiten, binnen- en buitenspelen. Samen met de kinderen maken we een vakantieprogramma waarbij we op dezelfde manier werken - qua uitgangspunten en pedagogisch handelen - als in de schoolweken. Alle activiteiten zijn divers en natuurlijk niet verplicht. Heb je even geen zin om mee te doen? Helemaal prima! Er is altijd een alternatief. Ook plannen we elke dag een aantal rustmomenten in. Dat zorgt voor balans en - de soms toch wel nodige - ontspanning. Als we in de vakantie een activiteit buiten de buitenschoolse opvang doen, gebeurt dit volgens het protocol ‘Activiteiten buiten de locatie.’ Oftewel, volgens alle regels en richtlijnen.
'Ik heb nieuwe vrienden gemaakt'
De samenstelling van de groep is in de vakantie net even anders dan op de middagen in de schoolweken. Zo zijn er soms kinderen van andere bso’s of kinderen die alleen in de vakanties komen. Of die er juist in de vakantie niet zijn. Hetzelfde geldt voor de pedagogisch medewerkers. De groepsdynamiek is dan ook in de vakantie anders. Iedereen zoekt naar zijn rol en plek in de groep.
Natuurlijk houden we hier rekening mee. We zorgen voor een veilige sfeer waarin kinderen zich prettig voelen en samen willen spelen en werken. Dit doen we door aan het begin van de dag met elkaar kennis te maken, samen groepsregels voor de vakantie-opvang op te stellen en groepsspelletjes te doen. Goed voor de bevordering van de samenwerking tussen de kinderen en het opdoen van positieve ervaringen. “Wil jij vandaag met ons Monopoly spelen?” We doen ook graag activiteiten in verschillende groepssamenstellingen en bespreken zo eventuele conflicten die tijdens zo’n activiteit ontstaan. Dit is weer goed voor de bevordering van het groepsproces. “Ik heb vandaag een nieuwe vriend gemaakt en hopelijk komt hij vaker naar de bso!”
Het is weer tijd voor de polonaise …
Aan het einde van de vakantie sluiten we deze bijzondere periode samen af. School gaat weer beginnen, de bso wordt weer ‘gewoon’. Met iets speciaals als een feestje of tentoonstelling van het vakantiethema helpen we de kinderen bij de overgang van de vakantie naar het schoolleven. De vakantie vliegt voorbij …