Spelend leren
Wij zijn voorstander van spelend leren. Het is een natuurlijk leerproces en de beste manier om dingen te leren. Doordat we je kind keuzevrijheid geven, bepaalt hijzelf de regels van het spel en geeft er gaande weg invulling aan. We gaan dan mee in het spelletje van je kind. Op deze manier sluit de activiteit aan bij de behoeften en interesses van je kind. Je ziet hierdoor dat kinderen meer plezier hebben in wat ze doen. En omdat ze op deze manier meer betrokken zijn, pikt je kind ook veel sneller en meer informatie op.
Voorbeeld van spelend leren:
Peuter Jorian deelt tijdens de middag koekjes uit aan de kinderen. Onze pedagogisch medewerker Tessa krijgt er ook een. ‘Hee, de mijne is vierkant’, ze laat de kinderen haar koekje zien. Annabel van drie roept: ‘Die van mij ook’. Tessa zegt: ‘Ik ga mijn koekje rond maken’. Je ziet de kinderen denken: ‘Hoe gaat ze dat doen?’ Ze begint de hoekjes van het koekje af te bijten. ‘Kijk, nu is hij rond’. Sommige kinderen beginnen ook aan de hoekjes van de lekkernij te knabbelen en laten zien dat ook hun lekkernij nu rond is.
Lerend spelen
Bij lerend spelen staan instructies en regels centraal. Op het moment dat dit niet goed aansluit bij de behoeften en interesses van je kind, pikt je zoon of dochter veel minder informatie op. Wij zijn geschoold om goed in de gaten te houden waar kinderen behoefte aan hebben en waar hun interesses liggen. We passen onze (lerend spelen) activiteiten daarom ook vaak aan naar spelend leren.
Creatie van zelfvertrouwen
Voor kinderen van twee, drie en vier jaar is het belangrijk dat zij zich leren te concentreren, te beheersen en dat ze leren plannetjes te maken en uit te voeren. Dit zijn executieve vaardigheden. Een driejarige kan in zijn hoofd exact hebben uitgedacht hoe je een olifant knutselt, maar uitvoeren is iets moeilijker. Je moet keuzes maken over materialen, kleuren en grootte. En dan moet je kind nog realiseren wat hij in zijn hoofd heeft. Het lijkt zo simpel maar is oh zo moeilijk. Maar als je kind dan zijn eigen plan tot uitvoer brengt, is hij supertrots. En dit geeft zelfvertrouwen.
De voordelen
Kinderen die deze executieve vaardigheden op jonge leeftijd ontwikkelen, hebben later minder moeite met taal en rekenen. Zelfvertrouwen is namelijk een goede leerbasis. Voor een kind met zelfvertrouwen is het leven een grote ontdekkingstocht. Ze ervaren de wereld met alle zintuigen. Wij helpen kinderen dit zelfvertrouwen te ontwikkelen. We stimuleren ze om zelf (creatieve) oplossingen te bedenken en we bedenken spelletjes waarvan we leren, zoals Tessa met haar koekje.