Piramide
Het programma Piramide is bedoeld voor kinderen van 2,5 tot 6 jaar, vooral voor degenen die wat meer hulp kunnen gebruiken. Piramide draait om spelen en de ontwikkeling van peuters. We helpen kinderen om beter te worden in taal en denken, en we willen dat ze creatiever worden en zichzelf beter leren kennen. Er zijn duidelijke regels en een makkelijk te begrijpen structuur.
Het programma is opgebouwd rond thema’s als wonen, seizoenen, verkeer, feest, ziekte en gezondheid. Binnen die thema’s doen we activiteiten, spelletjes en zingen we liedjes. Stap voor stap breiden de kinderen hun kennis en vaardigheden uit. Zo beginnen we met oriënteren en daarna verbreden en verdiepen.
De activiteiten doen we in een grote of juist kleine groep. Bij de kleine groep kijken we naar de leeftijd of ontwikkelingsfase, zodat we de activiteiten kunnen afstemmen op de behoefte van het kind, en het kind zo uitleg krijgt op zijn eigen niveau.
Uk & Puk
Dit VE-programma is onderdeel van het programma Ko-totaal en gericht op kinderen van 0 tot 4 jaar, met in het bijzonder kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Centraal staan actief bezig zijn, ontdekken en spel. De activiteiten stimuleren de spraak- en taalvaardigheden, sociaal-emotionele vaardigheden, motorische en zintuiglijke vaardigheden en geven de eerste rekenprikkels. Zo tellen we samen, kijken we wie er een hoge of juist een lage toren heeft gemaakt, en zoeken we in de ruimte naar voorwerpen met een bepaalde vorm.
Net zoals het programma Piramide is ook Uk & Puk opgebouwd rond thema’s. Binnen die thema’s – zoals ‘Oef, wat warm’, ‘Wat heb jij aan vandaag?’ of ‘Reuzen en kabouters’ - doen we activiteiten, spelletjes en zingen we liedjes. De activiteiten doen we in een grote of juist kleine groep. Die kleinere groep maken we op basis van leeftijd of ontwikkelingsfase, zodat we de activiteit kunnen afstemmen op de behoefte van het kind. Maar de kinderen zijn niet alleen. Handpop Puk maakt dezelfde dagelijkse dingen mee als de kinderen en betrekt ze bij die activiteiten.
Startblokken
Met dit programma bieden we kinderen van 0 tot 6 jaar een combinatie van spelen, ervaren en leren. Zo stimuleren we spelontwikkeling door het uitlokken van taal en denken. Mét thema’s die betekenisvol zijn voor de kinderen. De spelactiviteiten – bedacht door de pedagogisch medewerkers - wekken interesse, enthousiasme en actieve betrokkenheid op, waardoor we continu de ontwikkeling van het kind stimuleren. De activiteiten doen we in een grote of juist kleine groep, die we maken op basis van leeftijd of ontwikkelingsfase, zodat we de activiteit kunnen afstemmen op de behoefte van het kind.
Peuterplein
In dit programma staat het plezier van spelen en het ontdekken voorop. Handpop Raai de Kraai maakt dezelfde dagelijkse dingen mee als de kinderen en betrekt ze bij die activiteiten. Deze stimuleren spelenderwijs, maar gestructureerd de ontwikkelingsgebieden die belangrijk zijn voor je peuter: taal, voorbereidend rekenen, bewegen, fijne motoriek, muziek, sociaal-emotionele ontwikkeling en wereldoriëntatie. Bij elke activiteit staat één van de genoemde ontwikkelingsgebieden centraal, zodat we hierdoor extra aandacht kunnen geven aan dat ontwikkelingsgebied.
Het programma Peuterplein bevat acht thema’s, zoals lente, familie en huisdieren. Bij elk thema horen zestien losse activiteiten die we doen met de hele groep of juist in kleine groepjes.
Peuterpraat
Dit is een totaalprogramma voor de brede ontwikkeling van peuters. Peuterpraat stimuleert de verschillende ontwikkelingsgebieden bij kinderen van twee tot vier jaar en speelt in op eventuele ontwikkelingsachterstanden. Het is gebaseerd op de richtlijnen van de Wet OKE voor voor- en vroegschoolse educatie. De activiteiten binnen het programma stimuleren systematisch zes verschillende ontwikkelingsgebieden: spraak- en taalontwikkeling, luistervaardigheid, sociaal-emotionele ontwikkeling, (ontluikende) rekenvaardigheid, motorische ontwikkeling en spelvaardigheid. Daarbij helpt het programma bij het maken van een goede planning. Het doel? Het creëren en aangrijpen van kansen, zodat we het kind in zijn ontwikkeling kunnen stimuleren.
Actief Betrokken
Dit programma is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten met betrekking tot ontwikkelingspsychologie en breinleren. Het doel? Optimale en brede ontwikkelingskansen bieden aan jonge kinderen. We weten steeds meer over hoe het brein werkt en wat dat betekent voor hun ontwikkeling. Op basis van zes breinprincipes (zintuiglijk rijk, emotie, herhaal, focus, creatie en voortbouwen) stimuleren de pedagogisch medewerkers de kinderen in ontdekkend en onderzoekend leren. Dat doen ze door middel van een rijke en uitdagende speelleeromgeving, een optimale groepsindeling en -structuur en spelbegeleiding.
Speelplezier
De naam zegt het al: in dit programma staat spelen centraal! We doen dat op verschillende manieren: in de grote groep en in kleinere groepjes, als begeleide activiteit of door vrij spel. En zowel samen als met anderen. De zogenaamde speel-leerroutines vormen de rode draad van onze dag. Iedere dag zorgen de pedagogisch medewerkers voor activiteiten die het spel en de ontwikkeling van je kind stimuleren. Ze spelen zelf ook mee, bijvoorbeeld door te demonstreren, rollenspel toe te passen of te werken met handpoppen. Daarbij krijgt taal- en spelontwikkeling extra aandacht. Elke vier tot zes weken werken we met een nieuw themaprogramma, waarin we de kinderen observeren, stimuleren en ondersteunen.