Leren met gevoelens omgaan
‘Muziek is universeel en speelt in op het gevoel. Hiervoor hoef je nog niet eens een taal te kunnen spreken of begrijpen. Het gaat om voelen. Daarom gaan alle kinderen ‘aan’ bij muziek. Ze kunnen hun emoties erin kwijt en muziek helpt ze met hun gevoelens om te gaan en die te herkennen. Uit blijdschap gaat een kind bijvoorbeeld vrij bewegen en dansen. Dat is iets wat spontaan gebeurt, het is een natuurlijk proces. Maar muziek kan bijvoorbeeld ook troost bieden of je kind rustig maken.’
Positief effect op spraak- en taalontwikkeling
‘De theaterworkshop die ik geef aan de peutergroepen bestaat altijd uit het vertellen van een verhaal, het zingen van een liedje en samen lekker dansen. Deze vaste structuur is belangrijk voor kinderen. Ook wordt het verhaal elke keer door hetzelfde personage verteld: handpop Moby, een mopshondje. Met platen daag ik de kinderen tijdens het verhaal uit om met taal bezig te zijn, door bijvoorbeeld te vragen: ‘Wat is dat?’ ‘Wat zie je dan?’ Bovendien leert een kind ook klanken en woorden herkennen door goed te luisteren naar een verhaal en de liedjes. Dat is belangrijk voor zijn spraak- en taalontwikkeling.’
Muziek op de babygroep
‘Binnen de vestigingen van Partou is er ook aandacht voor muziek op de babygroepen. Het zingen van een liedje en het afspelen van een muziekdoos heeft een kalmerend effect op baby’s. Ook wordt zo op jonge leeftijd al de spraak- en taalontwikkeling gestimuleerd. Baby’s leren woorden herkennen en krijgen een gevoel voor het ritme van een taal.’
Goed voor sociale vaardigheden
‘Samen muziek maken en dansen helpt ook bij het stimuleren van sociale vaardigheden. Je moet immers samenwerken om er een geheel van te maken. Sommige peuters vinden het bijvoorbeeld best spannend om te gaan sluipen als een tijger, maar als ze zien dat een ander kind het ook doet, krijgen ze vertrouwen om het ook zelf te doen.’
Verbetering van de motoriek
‘Met dansen wordt de motoriek tijdens de theaterworkshop gestimuleerd. Daarbij staat er op de meeste vestigingen ook een muziekkast met muziekinstrumenten. Zo dagen we kinderen uit om zelf muziek te maken en te experimenteren met geluid en ritme. Ook deze handelingen zijn goed voor de motoriek van kinderen.’
Gevoel van veiligheid en houvast
‘Niet alleen tijdens de theaterworkshops komt muziek aan bod. Muziek maken gebeurt elke dag op de groep ter ondersteuning van de dagstructuur. Met zingen geven we de overgangsmomenten aan. Bijvoorbeeld voor het eten gaan of als er opgeruimd moet worden. Die voorspelbaarheid geeft een kind een gevoel van veiligheid en houvast. Daarbij zorgt samen zingen ook voor een goede en ontspannen sfeer. Muziek is iets waar kinderen samen van genieten.’
Ouders van Nu filtert iedere dag speciaal voor (aanstaande) vaders en moeders het nieuws uit binnen- en buitenland op interessante berichten. Zij focussen op nieuwtjes waar aanstaande ouders beter, blijer of wijzer van wordt. Dit artikel is geschreven in samenwerking met Ouders van Nu.