‘Finn gaat twee dagen per week naar het kinderdagverblijf. De overige dagen vangen we zelf op, onder wie mijn schoonmoeder, die ook een dag op Finn past. Op de groep heeft Finn het enorm naar zijn zin. Hij maakt vriendjes en vriendinnetjes en komt met de leukste dingen thuis. Ik denk dan vaak: ik moet als moeder creatiever zijn, haha. We laten Finn altijd met een gerust hart achter. En juist daarom hopen we dat er volgend jaar voor onze tweede ook plek is.
Niet slapen
In het begin zaten we met Finn erg te rommelen met een ritme. De nachten gingen al vrij snel heel goed, alleen overdag was het een uitdaging. Hij wilde niet slapen. Ook niet op het kinderdagverblijf. Het was echt even zoeken hoe we het moesten aanpakken. De leidsters van Finn hebben ons daar goed bij geholpen. En sowieso merkte ik dat er al snel meer ritme in de dagen kwam, doordat ik weer aan het werk ging en Finn naar het kinderdagverblijf. Hierdoor ging Finn overdag ook al snel beter slapen.
Meer rust
Om het ritme goed vast te houden, hebben we thuis hetzelfde ‘schema’ als op het kinderdagverblijf. Zo beginnen we bijvoorbeeld de dag op een vast moment en doen we een fruithapje in de ochtend. Je merkt echt dat een vaste structuur veel meer rust brengt. Finn is hierdoor ook chiller en het slapen gaat overdag veel beter. Juist ook omdat we de ritmes steeds op elkaar blijven afstemmen.
Twee uur
De slaaptijden zijn nu wel wat aan het veranderen. Finn gaat thuis na de lunch om 14 uur naar bed. Hij wordt in de ochtend namelijk vrij laat wakker. Op het kinderdagverblijf passen ze het slaapschema van Finn hierop aan. Het lukt hem namelijk niet om 12.30 uur al te gaan slapen. Waarschijnlijk is het te vroeg voor hem. Daarom leggen ze Finn nu ook op het kinderdagverblijf om 14 uur in bed. Kijken of dat beter gaat.
Met een tweede
Met de baby zal het qua ritme natuurlijk straks ook wel weer even zoeken zijn. Ook omdat het natuurlijk weer een heel ander kind zal zijn. Maar ik verwacht dat die vooral ook meegaat – of eigenlijk mee moet – in het ritme van hoe we het nu als gezin hebben. Het halen en brengen van twee kinderen (en op tijd de deur uitgaan) wordt denk ik vooral de uitdaging. Gelukkig begrijpt Finn al veel dingen en wordt hij ook zelfstandiger.’
'Met routines wordt het dagritme bepaald'
Joyce is pedagogisch medewerker bij Partou Hoograven in Utrecht. Ze werktop de verticale groep (0-4 jaar) waar Finn ook op zit. Hierdoor heeft ze te maken met verschillende ritmes. ‘Baby’s hebben nog hun eigen ritme. Als ze hier voor het eerst komen, vragen we de ouders hoe het thuis gaat met slapen en voeden. Dat ritme nemen we over. Op een gegeven moment, als ze mee gaan doen aan tafel met de hapjes, gaan de kinderen mee in het ritme van de groep. Met routines wordt dit dagritme bepaald. Als we moeten opruimen, zingen we bijvoorbeeld een bepaald liedje en alles gaat in een vaste volgorde. Rond 12.30 uur gaan alle oudere kinderen naar bed. Bij Finn doen we het – in overleg met de ouders – even anders. Het lukt hem namelijk niet om dan al te slapen, daarom gaat hij nu ook bij ons om 14 uur naar bed, net als thuis. Als een kind een dag helemaal niet slaapt, of maar heel kort, geven we dat altijd door aan de ouders. Zo kunnen ze er rekening mee houden dat hun kind aan het eind van de dag heel moe is.’
Samen met Ouders van Nu
Ouders van Nu filtert iedere dag speciaal voor (aanstaande) vaders en moeders het nieuws uit binnen- en buitenland op interessante berichten. Zij focussen op nieuwtjes waar aanstaande ouders beter, blijer of wijzer van worden. Dit artikel is geschreven in samenwerking met Ouders van Nu.