Zijn er nog wachtlijsten voor de kinderopvang?
Ja, maar dit verschilt per locatie. Het hangt af van verschillende factoren, zoals de drukte op een locatie, het aantal nieuwe aanmeldingen, opzeggingen van andere ouders en de personeelsbezetting.
Verschillen de wachttijden kinderopvang per regio?
De wachttijden voor onze kinderopvang kunnen sterk verschillen per regio. In sommige gebieden is de vraag groter dan het aantal beschikbare plekken.
In de regio’s Noord-Holland, Noord, Oost en Zuid is er op de meeste locaties direct plek. Ook in de regio Rotterdam kun je vaak gelijk bij ons terecht.
In de regio’s Amsterdam en Utrecht geldt een wachttijd van ongeveer drie maanden, afhankelijk van de leeftijd van je kind.
Let op: dit kan per locatie verschillen. Neem daarom altijd even contact op met onze Support-afdeling voor meer informatie of lees hier meer over ons planningsproces.
Wanneer kom ik op de wachtlijst?
In sommige regio’s is de vraag naar opvang nu erg groot. Soms is er dus niet meteen plek. In dat geval zetten we je op de wachtlijst. Dit is geheel vrijblijvend en hier zitten geen kosten aan verbonden. We nemen dan contact met je op zodra er een plek vrij is.
Hoe werkt het plannen van kinderopvang?
Wanneer je op de wachtlijst terecht bent gekomen, kijken we vervolgens naar voorkeuren en voorrangsposities. Welke dag hebben we een plek beschikbaar en welk kind stond daarvoor als eerste op de wachtlijst. Daarnaast hebben broertjes/zusjes voorrang en kinderen die al plek bij ons hebben.
Wil je als ouder in de tussentijd weten hoe de planning ervoor staat? Dan kun je het beste even mailen naar planning@partou.nl. Wil je meer weten over de planning? Lees er meer over in het artikel waarin onze planner Sharona uitlegt hoe wij de kinderopvang plannen.
Zijn de wachttijden kinderopvang verschillend per soort opvang?
De factoren die invloed hebben op de wachtlijst zijn hetzelfde voor alle opvangtypes: buitenschoolse opvang (bso), kinderdagverblijf en peuteropvang.
Let op: bij de bso is het zo dat de beschikbaarheid soms afhankelijk is van de basisschool van je kind. We halen alleen kinderen op van scholen waarmee we samenwerken. Op de locatiepagina van de bso-locatie van jouw voorkeur kun je lezen van welke scholen we kinderen ophalen. Het aantal plekken per school is soms beperkt.
Hoe lang zijn de wachttijden en wanneer is er plek?
We begrijpen dat je graag wilt weten wanneer je kind kan starten. Helaas is het lastig om daar vooraf een duidelijk antwoord op te geven. De lengte van de wachtlijst zegt namelijk niet precies wanneer er plek vrij is.
Dat komt doordat de situatie steeds verandert. Nieuwe aanmeldingen, opzeggingen en personeelsplanning hebben hier allemaal invloed op. Zodra er een plek is, krijg je van ons bericht of een aanbod.
Wil je iets aanpassen in je inschrijving, zoals het aantal dagen of de gewenste startdatum, neem dan even contact met ons op. Dit heeft geen invloed op jouw plek op de wachtlijst.
Wat gebeurt er na mijn inschrijving via de website?
Na je inschrijving bekijken we of er direct plek is. Als dat zo is, ontvang je een digitale overeenkomst voor de opvang. Je hebt zes dagen de tijd om te reageren.
Als er op dat moment geen plek beschikbaar is, komt je kind op de wachtlijst. Ook hierbij kunnen we geen vaste wachttijd aangeven. De wachttijden kunnen per week verschillen. Wil je alvast een kijkje nemen bij de locatie? Dat kan altijd. Een rondleiding plannen doe je eenvoudig online.
Wie neemt contact met mij op als er plek is?
Zodra er een plekje vrijkomt voor jouw kind, neemt de planner van de locatie contact met je op. Je ontvangt dan een e-mail met alle informatie over de opvangmogelijkheden. Je hebt 6 dagen de tijd om te reageren. Accepteer je binnen die periode, dan ontvang je een digitale opvangovereenkomst die je eenvoudig online ondertekent.
Hoe vergroot ik de kans op een plek?
Als je flexibel bent in je wensen, is de kans groter dat er sneller plek is. Bijvoorbeeld door verschillende locaties op te geven of dagen te kiezen waarop het rustiger is, zoals de woensdag of vrijdag. Je kunt je kind op meerdere locaties inschrijven, zodat de kans op plaatsing toeneemt.
Je kunt als ouder ook tijdelijk beginnen met één dag opvang en daarna uitbreiden, zodra er meer dagen beschikbaar zijn.
Wil je je voorkeuren wijzigen? Dit kan altijd en heeft geen invloed op jouw plek op de wachtlijst. Je kunt dit eenvoudig doorgeven via het contactformulier op mijnpartou.nl.
Wat moet ik doen als ik geen opvang meer nodig heb?
Laat het ons weten als je geen opvang meer nodig hebt en dus geen gebruik meer wilt maken van de wachtlijst. Dan kunnen wij die weer actueel houden. Je kunt dit eenvoudig doorgeven via het contactformulier op mijnpartou.nl.
Zijn er alternatieven bij lange wachttijden?
Als de wachttijd voor kinderopvang te lang is, denken we graag met je mee over andere mogelijkheden. Via het contactformulier op mijnpartou.nl kun je contact met ons opnemen. Binnen drie werkdagen krijg je van ons een reactie met meer informatie.
Wie krijgt er voorrang?
Ouders die al opvang bij ons afnemen, krijgen voorrang bij nieuwe inschrijvingen. Ook medewerkers van Partou hebben voorrang. Dit betekent niet altijd dat er plek is op de gewenste startdatum. We doen ons best om iedereen zo goed mogelijk te helpen.
Mijn kind gaat al naar Partou en krijgt een broertje of zusje, wat moet ik doen?
Gefeliciteerd! We hopen natuurlijk dat we het broertje of zusje ook bij een Partou-locatie mogen verwelkomen. Je schrijft een broertje/zusje eenvoudig in via dit formulier of via de ouder-app. Hetzelfde geldt voor een verhuizing.
Vind jouw Partou
Ben je nieuwsgierig geworden? We laten je graag zien hoe wij jouw kind helpen ontwikkelen en plezier laten maken. Vind een Partou bij jou in de buurt en kom kennismaken!