VE-programma's
Op elke VE-locatie werken we met een VE-programma. Dat helpt onze pedagogisch medewerkers om kinderen spelenderwijs te stimuleren op gebieden als taal (beginnende geletterdheid), rekenen (beginnende gecijferdheid), motoriek en sociaal emotionele ontwikkeling. Er zijn verschillende programma's. Benieuwd welke programma's er allemaal zijn? Lees hier meer.
Interactie met kinderen
Pedagogisch medewerkers op VE-locaties hebben een speciale opleiding gedaan. Hun vakmanschap heeft extra's op het gebied van interactie, met een speciale focus op taal.
Kinderen in ontwikkeling
De medewerkers op een VE-locatie zijn extra getraind om kinderen te volgen in hun ontwikkeling, zodat ze goed kunnen inschatten wat de juiste volgende stap is. Ze worden daarop ook gecoacht door VE-coaches. Daarvoor werken ze nauw samen met ouders én school. Op VE-locaties gebruiken we een registratiesysteem, waarin we de ontwikkeling van individuele kinderen registreren. Op basis van de resultaten maken we een dagritme en activiteitenprogramma dat past bij de individuele kinderen én de groep als geheel.
Programma en activiteiten
Er is in het dagprogramma aandacht voor individuele kind, maar ook in kleinere groepjes en soms met de hele groep. Het dagritme op een VE-locatie herken je soms aan speciale dagritmekaarten, die bij een VE-programma horen. Daarnaast sluiten pedagogisch medewerkers vaak aan bij vrij spel om ontwikkeling te stimuleren, en sluiten de activiteiten vaak aan bij de thema's uit het VE-programma.
Inrichting en spelmateriaal
Op een locatie met VE is de inrichting en het spelmateriaal iets anders dan op een reguliere locatie. Dat komt omdat op VE-locaties de focus ligt op een uitdagende speelleeromgeving die ontwikkeling stimuleert.
Bouwstenen
VE-locaties gebruiken ook de bouwstenen van Partou. Zij leggen alleen net wat meer accent op taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling. In de Partou Pedagogiek herken je die bouwstenen aan een VE-icoontje.